کد مطلب:154176 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

رفتار مختار با مردم
پس از آن كه مختار بر اوضاع مسلط شد، از خزینه بازدید نمود نه میلیون درهم در خزینه موجود بود، به هر یك از سه هزار و هشتصد نفریكه تا هنگام محاصره قصر با او بودند پانصد درهم داد، و به شش هزار نفر كه پس از محاصره بایشان ملحق شدند به هر یك دویست درهم داد.

و با عموم مردم با خوشروئی مواجه می شد و به همه وعده عدالت می داد، اشراف و بزرگان را نزدیك خواند و با آن ها ملاطفت می فرمود، عبدالله بن كامل شاكری را رئیس شهربانی و كیسان آزاد شده عرینه را رئیس گارد خود قرار داد.

یكی از روزها كه مختار با اشراف كوفه گرم گرفته بود و تمام توجهش بآنها بود یكی از افراد گارد برئیس خود گفت: می بینی مختار چه توجهی باشراف دارد و ماها را فراموش كرده است؟ مختار كه مرد زیركی بود دریافت كه درباره او صحبت می كنند.

كیسان را خواست و گفت: چه صحبت می كردید؟ كیسان در گوش مختار گفت: افراد غیر عرب از توجه شما به اشراف عرب ناراحت شده اند، مختار گفت: بایشان بگو ناراحت نباشید كه من از شما و شما از منید، پس از سكوت طولانی گفت: انا من المجرمین منتقمون. یعنی از ستمكاران انتقام خواهم گرفت، موالی كه این جمله را شنیدند خوشحال شدند و به یكدیگر مژده می دادند كه اشراف كشته می شوند [1] .



[1] طبري 634:8 كامل 226:4.